Friday, September 4, 2009

Novel kaler oren


Tajuk: VT
Pengarang: Hilal Asyraf
Penerbit: Telaga Biru
Tempat beli: Kawan (pinjam)

Salam,
Once upon a time...
13 Ramadhan,
tgh2 bosan tunggu kawan datang nak gi sekolah, terpandang novel warna oren ni kt atas meja roomate ku.
belek jap..tengah bosan ni
best k novel ni..
cam cite budak2 je..
da lah kaler oren..
mesti x best..
tapi baca je lah dari tak wat ape2..
aku amik buku tu dan belek muka surat pertama..
ooo..mamat ni ke?
kawan aku ni pernah promete blog mamat ni kat aku..da tgok da blog dia..biase je
mula membaca..
ermmm...
Nape cam skema sangat bahasa dia ni.. biase la penulis baru..
Ni mesti pasal kisah cinta ni..
habis2 pun kisah cinta islamik..
menyampah aku ngan penulis baru yang nak tulis je mesti kisah cinta...
Tak de idea lain k diorang ni?
Baca lagi...
ermm....
cam bukan kisah cinta picisan cam tu je...
bagusla..
ooo..
pasal bola tampar..
ok la..
ada tarbiah...
tambah markah lagi...
bahasa bertambah baik...
ok gak la novel ni...
Pon!
alamak kawan aku da sampai..
ok la..sambung bila2 pulak...

14 Ramadhan,
lambat lagi la kawan aku ni..
da pukul berapa ni..
nampak novel kaler oren lagi..sambung baca yang semalam la...
(imbas kembali)
*aku: boleh tahan gak novel VT aku baca tadi...x sangka lak.
*dia 1 :oo buku hilal tu k?
*aku: aah..tahu k?
* dia 2:aku tengah tunggu giliran nak baca buku tu la
*dia 1: ko tau tak dak tu tahun 89?
*aku: ko biar betul?!
*dia 1:ye la..ko tak baca k biografi dia kt belakang buku tu?
*aku:ntah..x perasan..muda lagi la..
*dia 2:ye la..dia bru first year kt Jordan.
*aku:oooooooooo(melopong)..mudanye..
mula baca..
ermm...
dia nak wat unsur saspen..
ermm....
jadi la..aku pun boleh rase gak la saspen tu walaupun aku da tau..hehehe
baca lagi...
erm...
menarik cara dia describe perlawanan bola tampar ni..cam tengok cite anime lak..ade exaggeration skit..aku suka..
baca lagi..
ermmm...
unsur tarbiah x lekang setiap kali cerita digarap dan diselitkan tanpa merasai kejanggalannya...
selari dengan jalan cerita..baguih2
leh bagi markah dekat2 sama ngan buku glamer Fatimah Syarha, Tautan hati ni
baca lagi..ermmmmmm
standard bahasa dah makin sedap di baca..
mamat ni biar betul baru 20 tahun...
lagi baguih dari sesetengah penulis novel Alaf 21 dan PTS ni...tambah baguih ni..sebab ade setengah novelis mereka menulis cerita yang membuatkan aku kepenatan membacanya sehingga tertidur..bukan bosan..tapi penat sebab aku terpaksa memerah otak untuk memikir ape sebenarnya cerita ni dan ape yang penulis tu nk sampaikan..sakit otak gak la aku memikirkannya. satu lagi tu..dah la wat cerita cinta pastu gaya bahasa cam budak form 3..tak tau la camne aku leh terbaca..(ulasan/kutukan aku kt sini wajib salah,harus betul)

bahasa mamat ni gunakan pun x lah cam bahasa aku tulis lam blog ni..
mengikut tajwid melayu yang betul tanpa banyak menggunakan jargon or slanga. sebab ada novel yang aku pernah baca menggunakan terlalu bayak jargon dan slanga yang membuatkan aku nak sruh dia (penulis tu) belajar bahasa melayu balik...jgn la melampau sangat sampai aku yang tak la selalu dapat A lam BM penulisan lu pun sakit hati nak baca (sebagai orang melayu)..

sambung baca lagi..
ermm..
berhenti jap..apsal lambat sgt kawan aku ni..lambt sgt ni..jam k?
tapi bagus gak..leh sambung buku ni lagi...
sambung baca...
pasal competition bola tampar ye..
ermm..melopong gak aku yg buta bola tampar ni..kalo dia tipu aku pun aku tak tahu ni..
tapi x la kan..sebab dia ni mmg pemain volleyball..siap ada lampiran lagi tu..
mamat ni berjaya wat aku nak tengok volleyball wlpn sebelum ni aku x suka sgt sebab masa sekolah lu dak2 lelaki yang main volleyball kt dataran depan aspuri selalu mengganggu ketenangan aku nak tido waktu petang...
kalo aku tgok Prince of Tennis..cerita anime tu berjaya wat aku nak main tennis sebab dia leh main tennis sampai keluar api dan berdarah tangan tahan bola tennis. exaggerate habis ar..
bila aku try main tennis..penat woooo..dah la court dia luas cam court bola jaring..raket da la berat..huhuhu..putus asa la..stamina aku da la kurang..main table tennis lagi best.at least, tennis gak....hehehehe

huh.. nampak gaya aku dah jatuh cinta kat mamat ni..eh silap..kat novel ni la...hehehehe
tapi...
apsal lambat sgt kawan aku ni..sakit perut k? da 1.45 ptg ni.kelas start kul 2.10ptg...lam setengah jam gak nak sampai..
x leh jadi ni..
tutup novel kaler oren...
esok pulak lah ye..
coz nak tunggu viva hitam datang amik aku,dia 1 dan dia 2 g sekolah..mane dia ni..



*ulasan awal:wajib sebaliknya harus lagi baik...




0 comments: