Thursday, September 3, 2009

Anak-anak Ku




salam...
Berdekad gak tak menulis kat blog ni...
so, lepas ni cam aku akan buat marathon sikita la kot..
selalu camni la bila aku dah 'rajin' sangat....
semua benda rasa nak tulis...

Banyak perkara yang berlaku dan ada yang berjaya mendewasakan ku..hehehehe..ye ke?
antaranya adalh penglaman menjaga si "chibi2' kat sebuah taska spupu aku kat bangi...
Mula-mula kerja kat sana, penatnya tok sah kira la...sehari suntuk duk layan budak2 kecik tu..
memang tak tahan gak la..
budak kecik, maklumlah..aku lak jenis yang panas baran sikit..ade gak la yang kena tangan aku ni..huhuhuhu..tanda sayang tuh..hehehehe..
bila dah keje kat situ baru tahu tension at work place, walaupun hanya kat taska..
mana nak layan budak2 kecik yang banyak ragam lagi, bos yang agak cerewet (jgn marah ye k.ja) dan nak cope ngan perangai colleagues yg lain. waktu keje dari kul 7 pagi hingga kul 6 atau lebih(OT-sebab ada budak yang tak balik lagi)


antara pengalaman yang aku dapat ialah bila kena jaga babies. ada yang suka sangat menangis (setiap masa nangis kecuali tidur), ada yang very playful, ada yang tak banyak ragam(terus jadi kesayangan..hehehe), and etc..tapi yang paling kuat nangis la jadi pengalaman berharga la... time tu la baru ingat nak cari doa2 pengasih dan lembutkan hati nak hembuskan kat budak tu. Pernah sekali aku jaga seorang baby ni, sangat coooomel,tapi kuat nangis. kalau sehari dia tak nangis mmg kami akan check takut dia demam k pe..2 bulan aku jaga dia dari dia umur 40 hari. sebab tak tau nak buat ape,a ku mintak ayat2 pengasih sikit kat seorang kawan aku ni..so, hari2 la aku hembus kat dia..minta2 la jadi..alhamdulillah ade time dia ok ade tak..tapi, at least adela..
tapi yang peliknya,bila dah besar (sekarang da umur 4 tahun kot), dia merupakan budak paling senyap kat taska tu..aku pun hairan. bila aku tanya kawan aku tadi tu, dia kata mungkin aku terlebih hembus kot..agaknye la...huhuhuhu.
tapi, for sure...each year aku g sana mesti ada baby yg kuat nangis cam dia. tapi baby seorang ni bila da besar..cerdiknye la...baik, bagus, ber'jurus'...tapi agak manja la...mengekor je keje dia..cam anak ayam ikut mak dia...but, honestly there are all adorable.LOVE THEM ALL.



Thus, banyak yang aku blaja kt sana..selain dari bagaimana nak uruskan babies ialah latihan untuk belajar menekan butang 'pause' bila rasa nak marah kt budak2 ni. Tapi aku banyak deal dengan babies sebab aku keje setiap kali cuti semester je.. sebenarnya, best sangat leh jaga babies ni sebab diorang teramatlah cuuuuuuuuuuute..huhuhu. that is whay aku leh belajar bersabar lagi ngan diaorang ni..tapi kalau kita dah kenal setiap perangai baby tu senang je na jaga diorang ni. tak la bayak ragam sangat.Just take care of their basic needs secukupnya, it's fine...yang selebihnya main la ngan diorang puas.ngeee..seronok bila tengok diorang gelak dan tersenyum..mendamaikan...tapi time paling boring ialah bila diorang da tidur..kita pun rasa cam nak join skali gak..tapi t bos marah..hehehehe.


Sofea: eh..ada orang nak amik gambar la..
rizqi:tau da..rizqi da pose baik nye ni..

sofea: ala, tak aci la camni
rizqi: ape main tarik2 baju ni sofea?

suke nye dia dapat amik gambar..
sofea: sofea pun nak posing gak..hehehehe
mensyuarat baby se bangi
aisyah: haris, awak rase bila cikgu nak bagi kita susu ha? aisyah da lapar ni
haris: entahla...tapi cikgu kat mane eh?
hakeem: entahlah..tapi hakeem da tak tahan ni..sakit perut la...iskh.
ape tu?

0 comments: