Saturday, July 19, 2008

hijab oh hijaab..

salam... thanks nafisah_ilmi for the comments...i'll try my best though i know that i'm not good enough in this...but, im trying my best to create a new leaf in my live...thanks for the 'pom pom' spirit..;-) talking about hijaab, i'm not the right person..just some opinoins to share.. saya mula tetap pakai tudung masa umur 13 tahun.. before that, i just being nice in front of my parent;-)...alhamdulillah, mungkin sebab saya bersekolah kat sekolah agama...that's my luck..Thank you Allah..
pastu, as my cognitive state develop as well as my iman, i always come across this verse:
“They (the believing women) should draw their head coverings over their bosoms” . (SurahAn-Nur, 24:31)..ataupun dalam bahasa melayunye..:" hendaklah mereka (perempuan yang beriman) menutup kain kudungnya hingga ke dada.."
so, who do you think give us this order?our parents?PM?His Majesty?...anyone could tell me?yup..i guess every single muslim's soul know that this order comes from our Almighty, the highest rank in the world that people could create..ALLAH...
ok, now...anyone who dare to disobey this order please raise your hand....anyone?no one? how weird...but, why we can see lots of muslim's women are not wearing their hijaab or just wear it half-hearted?manusia ni macam2..cakap tak serupa bikin tul.. kata muslim, takut pada Allah tapi, berani pulak ingkar perintahNYA...ni kalau kat dalam mana2 company dah lama kena buang kerja..sape suruh lawan cakap tokey?
one more..bila dah tahu tentang ayat ni pun, masih ramai yang comes out with many ridiculous reasons...menjawab lagi tu...x payah nak menegakkan benang yang basah la..buang masa je..malaikat munkar nakir tu hari2 dok catit amalan kita tanpa leka walau sesaat pun..bagi la sepuluh juta alasan pun...melainkan awak x pernah tahu pun tentang kewujudan perintah ini....ye ke, tak tau?
then,timbul lak soalan ni (biasalah manusia ni banyak songeh sikit,tambah2 lak kalau nak wat benda baik..tak paham la)..ape untungnya kita pakai tudung?ada yang pakai tudung tapi tak semayang gak..mengumapat orang sama laju gak...ada gak yang tinggal puasa..couple gak...merendek gak..and etc,etc,etc. kami yang tak pakai tudung ni pun sembahyang tak pernah tinggal, tak peduli hal orang, puasa penuh, pernah pegi haji pe... bab couple tu biaselah(pulak, tang dia semua tak pe)etc,etc,etc....
tu yang saya dok hairan sampai sekarang ni...bab solat diorang boleh ikut sebab diorang tahu ayat ni: " sesungguhnya solat itu adalah kewajipan yang ditentukan waktunya atas orang2 yang beriman.." ( surah an-nisa' 4:103)...alhamdulillah..tegak dah tiang...bab puasa lak sebab diorang aware tentang ayat kewajipan berpuasa seperti dalam surah al-baqarah:" hai orang2 yang beriman, diwajibkan keatas kamu berpuas sebagaimana diwajibkan ke atas orang sebelum kamu supaya kamu bertakwa".( 1:183)..alhamdulillah..bab haji pula..erm..satahu saya haji hanya difadhukan keatas orang yang mampu je..alhamdulillah diorang ni tergolong dalam kalangan orng yang berada dan terlebih mamapu untuk membeli tudung..
tapi, kenapa tak boleh obey ayat ni:
" hendaklah mereka (perempuan yang beriman) menutup kain kudungnya hingga ke dada.."(surah an-nur 24:31)..x faham la..
nak share a poem from www.allah.com:
My Two Angels.
I have two angels that follow me
wherever I may go,
one of them is quick to write,
the other one is slow.
The one who is quick to write
is when I'm being good
the other doesn't like to write
even when he should!
The one who doesn't like to write
is when I'm being bad
he wants to hear me say "I'm sorry,"
to my mum and dad.
And when I say "I'm sorry Allah,
I won't do that again,"
he rubs away the bad deed
marked against my name.
The one who is quick to write,
writes the good I try to do,
even, when it doesn't work out just right
he writes that one down too,
so when I get to Paradise
waiting there for me
will be lots of lovely presents -
oh, how happy I will be!
Yes, you really do have two angels with you all the time, one on your right side and the other on your left side. One day, if you are very, very, very good you might see them. And did you know that if you were trying to do something good, such as clearing the table, and say you accidentally dropped a plate, you will still get the reward of doing something good because it was your intention to do something good.

more on hijaab you can go to this link http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=1106


0 comments: