Sunday, September 14, 2008

Marhaban Ya Ramadhan....

Ramadhan Karim buat semua..
Alhamdulillah, hari genap 14 hari umat islam menjalani ibadah puasa(bg yg pose la)...sedar x sedar dh hampir separuh Ramadhan brlalu..terasa cam bru je mula pose..huhuhuhu..dah nk raye...sedih dan sayu lak bila mengenangkan Ramadhan yg akan berlalau. sedangkan masih bnyk lagi amaln yg masih belum sempurna. terasa tidak memcukupi lagi tarbiah oleh separuh Ramadhan ini. kalaula Ramadhan sepanjang tahun....
ye la...tentu seronok...ibarat cam ade mega hari2 la..setiap amalan ang dilakukan akan digandakan pahala:
1 amalan sunat = 1 amalan wajib d bln biasa
1 amalan wajib = 70 amalan wajib d bln biasa.
ermmm.... ade sape2 y x terliur k? maka merugila org2 tersebut... ingat senang k nak dapat ganjaran yang hebat cam ni. sekali setahun je, tau (raye pun 2 kali setahun)... ditambah lagi ganjaran dikurniakan satu malam yang mane lbh baik dari 1000 bulan..masya Allah.. malam tersebut hanya trdapat sekali setahun di bulan Ramadhan dan untuk umat Nabi Muhammad SAW je.. tak k beruntung sesangat kite ni.. memang saje je la sape2 yang masih leka ngan bazar ramadhan, baju raye, persiapan raye, kuih raye dan tak rebut peluang untuk amalan2 tersebut. bukan tak boleh nak ke bazaar ramadhan,nk buat persiapan raye, tapi berpada-padela...kate org cerdik pandai,utamakan yang penting dari yang tak berapa penting. so, ka sini mane yang lg penting?ganjaran di dunia atau dia akhirat. cuba renung sejenak ayat berkenaan:
'Tetapi kamu memilih kehidupan duniawi. Sedangkan kehidupan akhirat adalah lebih baik dan lebih kekal.'( Al-A'la 16-17)..adakah kite nk termasuk dalam golongan yng Allah sebutkan dalam ayat tersebut..Nauzubillah..x pyhla....
okla..jom, nk kongsi sikit pe yang best lagi yang ada kt bulan Ramadhan yang Mulia ni...

Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Apabila tiba Ramadhan, maka pintu rahmat akan dibuka, pintu neraka Jahannam akan ditutup, dan syaitan akan ditambat”


Rasulullah saw bersabda, ”Barangsiapa membaca satu huruf dari Kitabullah, maka ia memperoleh satu kebaikan, dan satu kebaikan berlipat sepuluh kali. Aku tidak katakana alif lam mim itu satu huruf, akan tetapi alif satu huruf, lam satu huruf, dan mim satu huruf.” (HR. Tirmidzi)

Lailatul Qadr itu lebih baik dari seribu bulan” [Al-Qadr 97.3]

dan...banyak lagi lah..ckap banyak pn x guna..meh la same2 kita mengimarahkan Ramadhan ini dgn memperbanyakkan amalan yang baik...sekecil2 amalan adalah membuang duri di jalanan dan seringan2 sedekah adalah apabila berjumpa saudara kita yang lain dengan wajah yang manis (Tirmizi)...semoga Ramadhan ini mnjadi akademi tarbiah untuk kita semua..Insya Allah..

0 comments: