Wednesday, January 13, 2010


Salam..

Alhamdulillah game ping pong aku sudah tamat.Lebih tepat lagi kalau dikatakan telah ditamatkan oleh kolej 1 malam tadi.Zai (single kedua) amat kecewa sekali walaupun kami tidak menaruh apa-apa harapan selepas kalah dengan kolej 10 sebelum itu. Tapi harapun untuk menang walaupun satu set dalam mana-mana set(kalah 2-1 pun jadila) berkecai sebaik sahaja melangkah masuk ke dalam Gymnasium 2 pusat sukan. Melihat lawan kami yang bermain seperti seorang professional membuatkan terus tersenyum kambing. "Main je la" Kataku pada pasukanku. Mereka sudah kelihatan patah semangat. Demotivated. Tetapi kami lalui juga malam yang amat pendek itu. Tidak sampai sejam, permainan kami tamat.


Sebaik pulang dari gymnasium 2, aku dapati kedua roomatesku belum lagi pulang dari surau. Malam itu ada tazkirah Akidah selapas maghrib. jam sudah menunjukkan pukul 9.30 malam. Lama juga tazkirah malam ni yang selalunya tidak melebihi pukul 9 malam. ini lagi lama dari permainan kami. huhuhuhu...


Untuk game kali ini aku betul-betul tiada semangat untuk menang atau bermain dengan bersungguh-sungguh. Sebenarnya, aku lebih suka bermain ping pong untuk leisure je berbanding main untuk match. Mungkin sebab aku mudah gugup bila berlawan.

Lagipun, untuk sebuah permainan adalah amat penting untuk setiap pemain mempunyai keinginan untuk menang sebagai pembakar semangat. Ia menjadi kewajipan sebab it's some kind of survival for each player to survive in that 'world'. It's like a battle field where everyone need to fight hard in order to survive. Once you lose tthe sense of survival, you'll die.

Selain daripada itu, pasukan tersebut juga memerlukan strategi, persiapan yang lengkap untuk sesuatu perlawanan. Keyakinan diri juga penting sebagai bekal menghadapi lawan. Ini kerana, kadang-kadang terdapat, pemain yang telah kalah dengan perang psikologi yang dimainkan oleh lawan sebelum menyentuh bola lagi. This is even worst because, the player might forget all the trainings and strategies learned before.


So, aku tidak mempunyai mana-mana persiapan seperti di atas semasa menempuhi perlawanan kali ini.Malah kami semua tidak. Ditambah pula dengan sikap aku yang tidak serius terhadap permainan ini. Sekali fikir gembira juga sebab lepas ini tak payah dah nak menyesakkan fikiran aku dengan ping pong lagi...yeaaaaaaaaaaaaah.

Friday, January 8, 2010

Ping Pong


Aku mula main ping pong masa sekolah menengah. Masa itu, senior dan juga dormmate aku mengajak aku untuk join team ping pong asrama sebab mereka tak cukup orang. So, aku dan adik aku(kami satu sekolah) pun join la. Kami memang tak tau langsung main ping pong masa tu. Main pukul je bola kecil tu. Senior aku (kak Farah) pun start la jadi jurulatih tak rasmi kami. Lama2 reti sikit la main. tak la pukul bola macam main badminton da.hehehehe.Adik aku lagi cekap sikit la dari aku. Kalau bab kemahiran ni aku lambat sikit.


Lepas sekolah menengah, aku tak la main sangat. Cuma pernah la satu hari, sepupu aku buat meja ping pong kat rumah atuk kami. Meja ping pong yang dibuat daripada papan plywood je. Kira boleh main la. Dulu diorang pernah buat bet ping pong sendiri..cantik..tapi sekarang beli je kat kedai. So, aku main juga la ngan sepupu aku ni. Sepupu aku ni lelaki. Jadi, dia main suka hati dia je. Aku minta dia ajar aku. Memang dia ajar aku cukup2 la. Kena tahan mental dan fizikal la. Most of the time aku kena main ikut rentak dia .So, aku terpaksa jad pandai main dengan cepat. And i think it's helped me a lot...


Selalunya permainan apa2 kat rumah aku bermusim. Bila da tak ada sape nak main, meja ping pong tu pun hancur dengan sendirinya.


After some years aku main balik. Masa tu kat IPIK. Aku lupa camne aku boleh masuk. Kat sana aku ada jurulatih rasmi. Mama Elanor, lecturer PJ. Tapi, aku ni seorang yang tak cukup slf-esteem and mudah nervous jadi aku main pun biasa2 je. Time match pula, aku nervous cam giler..huhuhu. Sampai kawan aku pun perasan akan kenervousan aku tu..buat malu je.huhuhu.




Skarang, selepas hampir 4 tahun, seorang junior ajak aku join team ping pong kolej lak. itu pun sebab ada seorang player tarik diri..aduh..malasnya. tapi sebab dia merayu dengan muka seposen, aku pun terima la. So, kami pun mula la berlatih...No hope...but, harapnya aku tak nervous la.

Thursday, January 7, 2010

Terima kasih daun keladi...







Elok je nak habis praktikum last year, laptopku telah sakt tenat. masa tu laptop ku dipinjamkan kepada adikku yang berada di UiTM, Jalan Osman. sakitnya itu telah menyebabkan laptopku menemui ajalnya sebab aku tak sanggup untuk menukarkan 'jantungnya' sebab life warranty nya telah tamat. jadi aku telah mengambil keputusan untuk melepaskannya pergi dengan harga RM2oo je.. kesian adikku. Walaubagaimanapun, aku telah menggantikannya dengan sebijik laptop baru hasil perkongsian 'pintar' aku dan adikku itu. Setelah memberi sedikit amanat tentang penjagaannya serta menanmbah jangka hayat laptop tersebut selama 3 tahun, laptop itu dengan rasminya menjadi kepunyaannya. it's ok sebab 3 month after that, aku bercuti.






walaubagaimanapun, masalah timbul bila aku memulai sem baru. ditambah pula dengan sebject ICT yang memerlukan aku menggunakan laptop ku sendiri. tak sanggup rasanya nak mengacau masa penggunaan laptop teman2 ku. Anyway, temanku pun banyak membantu.



Akhirnya, setelah memikir dan merenung aku mengambil keputusan untuk membeli sebijik laptop walaupun elaunku belum lagi menjengah akaunku. ini bermakna aku terpaksa menggunakan khidmat 'angah' untuk membantuku. aku tak sanggup meminta tolong 'along' kerana aku amat keanl dengan perangainya yang suka menindasku. Alhamdulillah, 'angah' sedia membantuku. malahan, dia yang menawarkan diri untuk membantuku.. terima kasih banyak2 'angah'.






Sekali lagi aku terpaksa menggunakan khidmat kawanku, Fikri untuk membeli laptop berkenaan. Dengan kepakaran yang dimiliki oleg Fikri, aku amat yakin sekali. Lastly, dengan berbekal duit RM1700, Fikri telaah selamat membeliku laptop berkenaan. Alhamdulillah, dengan bantuan Kamarul, laptopku akhirnya sedia untuk berkhidmat.






Terima kaish yang tak terhingga ingin ku ucapkan kepada kawan-kawan termasuk 'angah' yang membantuku. tak lupa juga kepada azirah atas khidmat nasihat yang diberikan. Allah je dapat balas jasa baik korang.




Selamat Tahun Baru Masihi


Assalamualaikum semua..

Happy New Year..walaupun da seminggu lepas tapi masih lagi baru kan..?

Alhamdulillah...saya masih dipanjangkan Allah umur untuk menikmati another year of 2010. Saya harap dan berdoa moga tahun ni dapat la hendaknya saya memperbaiki lagi diri ini. Moga lebih matang dalam meniti usia yang semakin ke penghujung ni. Tahun ni saya harap semoga:

1) sem ni adalah sem yang paling best dan semoga tk banyak sangat kenangan x best.

2)Dapat bercuti sama2 ngan geng kitorang..

3) Saya mendapat keputusan yang baik dalam exam nanti.Hopefully, dean list.ameen

4)Dapat posting kat semenanjung Malaysia je...hehehe..